Gækkebrev til barna

IMG_3061

Før, da min moster i Danmark levde, fikk vi hvert år «Gækkebrev» i god tid før påske. Det var alltid stor stas!

Gækkebrev er en gammel dansk skikk fra 1700-tallet, hvor man sender et brev med papirklipp hvor mottageren skal gjette hvem det er fra. Man skriver sitt navn med prikker. Hvis mottageren klare og gjette hvem det er fra, så får han et påske egg. Klarer han det ikke, må han gi avsendere et påske egg. Gækk kommer fordi man i Danmark kaller snøklokker gækker, og man legger ofte med en snøklokke i brevet. Jeg har ingen snøklokker, men hadde lyst til å lære barna litt om sin danske bakgrunn, så i år fikk de gækkebrev, og alle tre klarte å gjette hvem det var fra.

Jeg har tre gutter, så kortene ble litt gule og kule kort, med de tøffe fuglene fra Tim Holtz. På disse har jeg brukt distress ink til å fargelegge. Selve kortene er laget av Bazzil, og så har jeg brukt stensil, paste, sprayfarge og stempler. Til slutt pyntet med blomster. Selve papirklippet er silkepapir, og mønsteret fant jeg på pinterest.

Her kommer noen flere bilder av de forskjellige kortene.

Kort nr.1

IMG_3052

 

Kort nr. 2

IMG_3048

Her har jeg snudd stensilen andre veien, uten å fjerne paste og farge fra forrige kort. Ble en fin effekt, og utrolig flotte farger.

 

Kort nr.3

IMG_3045

Jeg har svertet kanten på den hvite bazzilen med Distress ink – Scattered straw og stemplet på en sort sikk sakk kant fra Bo Bunny. Synes det ble en fin innramming.

Bakgrunnene har jeg laget ved å bruke en stensil, paste fra Prima – White sand, og rett ettter at jeg har påført pasten, før jeg fjerner stensilen, har jeg sprayet med farger. Her har jeg brukt Irrestisteble – Tangles og Prima Color Bloom – Yellow mustard. Det ble en utrolig fin effekt og fargene var det sikkelig smell i 🙂 Veldig fornøyd:)

Her er innsiden av kortet med papirklipp og dikt.

IMG_3057IMG_3054

Så, da har jeg fått gjeninnført vår danske tradisjon her i huset, og disse kortene var kjempe gøy å lage. Jeg har virkelig koset meg. Takk for at du tittet innom bloggen min, ha en flott påske!

Her er en oversikt over hva jeg har brukt:

Bazzil – hvit og Mexican Poppy

Stensiler fra Ranger og Prime

Prima Texture Paste – White sand

Farger: Irrestisteble – Colored texture spray – Tangles og Prima Color bloom – Yellow mustard.

Stempler: Tim Holtz – Bird cracy og Cracy things. Bo Bunny – Sellos (sikksakk bord). Tekst stempler fra Kort og godt, og Staz. Stemplet med Ranger Archival ink – Jet black.

Distress ink: Dusty concord, Scattered straw, Wild honey og vintage photo.

Jeg deltar i følgende utfordringer med disse kortene:

Kreativ Scrapping – Utfordring #3 – Moodboard. Her ble jeg inspirert av fargene i bilde med bilen. Synes veien ser lilla ut. Så har jeg hentet inspirasjon fra blomsten og vår/påske stemningen i bildene. Frist 26. mars 2016

Kaboks – Utfordring #2 – Påske, Frist 28.mars 2016

Papirlosjen – Utfordring #3 – Vår i luften, frist 4. april

Sketchy Colors – utfordring # 268 – Gult og hvitt, frist 26.april

Et trykk – Trykkpresse mars 2016, her deltar jeg med kort nr 2. Frist 29. mars

12 kommentarer om “Gækkebrev til barna

  1. Lena Johansen sier:

    Herlige kort, og en fantastisk morsom tradisjon da.. Jeg liker slike historier, og synes det er morsomt at noen tar vare på de 🙂
    Tusen takk for at du scrapper sammen med oss i kaBoks 🙂

    Likt av 1 person

  2. Elisabeth sier:

    Herlige kort, og for en morsom tradisjon:-) Min bestemor er dansk, men gækkebrev har jeg aldri hørt om før. Genialt. Tusen takk for at du deltar hos Papirlosjen sin mars utfordring 🙂 Klem DT-Elisabeth

    Likt av 1 person

  3. Line Overby sier:

    Så herlige gækkebrev. ❤ Digger fuglene fra Tim. 🙂 Og en kjempe flott tradisjon å føre videre. 🙂 Tusen takk for at du deltar hos KaBoks. 🙂

    Klem DT Line

    Likt av 1 person

  4. Monica sier:

    Flotte gækkebrev,, Så herlige motiv og dikt like flotte alle tre. Tusen takk for at du deler
    gækkebrevene og en morsom tradisjon med oss i Sketchy Colors:)
    Monica

    Likt av 1 person

  5. Annelen sier:

    Flotte gækkebrev og ein artig tradisjon 🙂 Kjekt å lære om andre tradisjoner 🙂 Tusen takk for at du deltar i Papirlosjen sin utfordring Vår i luften.
    Klem DT Annelen

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær hvordan dine kommentardata behandles..